Přijatá v Bratislavě (Slovenská republika) 19. listopadu 2004
patnáctým Generálním shromážděním European Youth Information and Counselling Agency (ERYICA).
Preambule
Ve složité společnosti integrované Evropy, která nabízí mnoho výzev a příležitostí, je pro mladé Evropany stále důležitější přístup k informacím a schopnost analyzovat a využívat je. Práce s informacemi pro mládež jim může pomoci dosahovat cílů a může podporovat jejich aktivní zapojení do společnosti. Informace by měly být poskytovány způsobem, který mladým lidem rozšiřuje možnosti výběru a který podporuje jejich samostatnost a schopnosti.
Z úcty k demokracii, lidským právům a základním svobodám vyplývá právo všech mladých lidí na přístup k úplným, objektivním, srozumitelným a spolehlivým informacím o všech jejich otázkách a potřebách. Toto právo na informace bylo uznáno ve Všeobecné deklaraci lidských práv, v Úmluvě o právech dítěte, v Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod a v Doporučení č. (90) 7 Rady Evropy, týkajícím se informací a poradenství pro mladé lidi v Evropě. Toto právo je také základem činností souvisejících s informacemi pro mládež, jež vykonává Evropská unie.
Úvod
Všestranná práce s informacemi pro mládež pokrývá všechny oblasti, které zajímají mladé lidi, a může zahrnovat celou škálu činností: informování, konzultace, poradenství, vedení, podporu, přátelství, pomoc a školení, vytváření sítí a doporučování specializovaných služeb. Tyto činnosti mohou být prováděny informačními centry pro mládež, prostřednictvím informačních služeb pro mládež v jiných institucích nebo za použití elektronických a dalších médií. Principy této charty jsou určeny pro všechny formy všestranné práce s informacemi pro mládež. Tvoří podklad pro minimální standardy a měřítka kvality, která by měla být zavedena v každé zemi jako základní prvky komplexního, jednotného a koordinovaného přístupu k práci s informacemi pro mládež, která je součástí politiky práce s mládeží.
Principy
Všestranná práce s informacemi pro mládež usiluje o zaručení práva mladých lidí na informace. Následující principy tvoří směrnice pro tuto práci:
- Informační centra a služby pro mládež jsou otevřené všem mladým lidem bez výjimky.
- Informační centra a služby pro mládež usilují o zaručení rovného přístupu k informacím pro všechny mladé lidi bez ohledu na jejich postavení, původ, pohlaví, náboženství nebo sociální zařazení. Zvláštní pozornost je věnována znevýhodněným skupinám a mladým lidem se specifickými potřebami.
- Informační centra a služby pro mládež jsou snadno přístupné, bez nutnosti domlouvat si schůzku. Jsou pro mladé lidi atraktivní, s přátelskou atmosférou. Provozní doba vychází vstříc potřebám mladých lidí.
- Poskytované informace vycházejí z požadavků mladých lidí a z informačních potřeb u nich zjištěných. Pokrývají všechny oblasti, které by mladé lidi mohly zajímat, a vyvíjejí se tak, aby pokryly nové oblasti.
- Každý uživatel je respektován jako jednotlivec a odpověď na každou otázku je osobní. Je poskytnuta způsobem, který uživatele podporuje, vede je k samostatnosti a rozvíjí jejich schopnost analyzovat a využívat informace.
- Informační služby pro mládež jsou bezplatné.
- Informace jsou podávány způsobem, který respektuje jak soukromí uživatelů, tak jejich právo na anonymitu.
- Informace jsou poskytovány profesionálně, personálem vyškoleným pro tento účel.
- Poskytované informace jsou komplexní, aktuální, přesné, praktické a uživatelsky přístupné.
- Snahou je zajistit objektivitu poskytovaných informací prostřednictvím plurality a ověřování použitých zdrojů.
- Poskytnutá informace je nezávislá na jakémkoli náboženském, politickém, ideologickém a komerčním vlivu.
- Informační centra a služby pro mládež se snaží oslovit co největší počet mladých lidí způsoby, které jsou efektivní a vhodné pro různé skupiny a potřeby, a také tím, že jsou kreativní a inovační ve výběru strategií, metod a prostředků.
- Mladí lidé mají možnost se vhodnými způsoby zapojit do různých forem práce s informacemi pro mládež na místní, regionální, národní a mezinárodní úrovni. Práce může mimo jiné zahrnovat: identifikaci informačních potřeb, přípravu a předávání informací, vedení a vyhodnocování informačních služeb, projektů a vrstevnických aktivit.
- Informační centra a služby pro mládež spolupracují s ostatními službami a institucemi pracujícími s mládeží zejména ve své geografické oblasti a vytvářejí síť se zprostředkujícími a dalšími organizacemi, které pracují s mladými lidmi.
- Informační centra a služby pro mládež mladým lidem pomáhají jak v přístupu k informacím poskytovaným prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií, tak při rozvíjení jejich schopnosti tyto technologie využívat.
- Žádný zdroj financování práce s informacemi pro mládež nemá fungovat způsobem, který by bránil informačnímu centru nebo službám v aplikování veškerých principů této Charty.
Evropská charta informací pro mládež ke stažení (PDF, 91 kB)
Text Evropské charty informací pro mládež v angličtině